השימוש במתכת היה קפיצת דרך בהתקדמות האדם, וכך גם המחזור שלה
כמה שנים האדם משתמש
במתכת? אם נקבל הנחות היסוד הארכאולוגיות המוקדמות ביותר, הרי שאת העדויות
הראשונות לשימוש של האדם במתכת כלשהו ניתן לתארך לזמן של לפני יותר מ-6000 שנים,
עוד לפני שנת 4000 לפנה"ס. בסביבות שנת 200 לפנה"ס החל התהליך של ייצור
סגסוגות מתכת באימפריה הרומית, כשייצרו לראשונה פליז משילוב נחושת ואבץ. כיום
אנחנו מכירים 91 סוגי מתכות שונים, המרכיבים מאות סגסוגות שונות, ואלה גם אלה
מהווים את אבן היסוד של החברה האנושית המודרנית. עם זאת, אותה חברה מודרנית מציבה
בפנינו בעיה שלא הייתה קיימת בעבר – פסולת מתכת. פסולת המתכת האדירה לא יכולה
להישלח אל הנפח ולהיות מנוצלת למטרה אחרת, כפי שנראה מיחזור מתכות בימי קדם. כיום
אנחנו צריכים פתרון קצת אחר.
כיצד עובד מיחזור מתכות, ואיך זה נראה כיום?
·
באופן כללי, מיחזור מתכות מתחלק לשני סוגים של מתכות – ברזליות
ועל-ברזליות. מתכות ברזליות מועברות למפעלי פלדה, מותכות לתבניות ומנוצלות ישירות
לייצור מוצרים חדשים. מתכות על-ברזליות משמשות בפני עצמן כחומר גלם ליצירת מוצרים
חדשים. מבחינת מקור המתכת, מרבית המתכת הממוחזרת בישראל מקורה במכוניות, כש-60 אלף
רכבים יוצאים משימוש מדי שנה. מדובר כאן בכמות של 40 אלף טון מתכת. בנוסף, 4%
בקירוב של הפסולת הביתית של כל אחד מאתנו היא פסולת מתכתית.
·
אז מה עושים עם זה? מנצלים את זה מחדש, מתיכים את זה, קונים את זה
ומוכרים את זה בתור מוצר אחר בעל דרישה. אין סיבה ששלדה של מכונית שיצאה מכלל
שימוש לא תותך ותשמש אותנו בשנית ליצירת שלדה. אין סיבה שנשליך את המתכת שלנו אם
יש לנו את היכולת למחזר אותה. מדובר כאן, בסופו של דבר, באינטרס שלנו.
מבט לעתיד – למען
העולם שבו אנחנו חיים, נמשיך למחזר מתכות
כיום, מיחזור מתכות
הוא עדיין לא סטנדרט שכולם נאמנים לו ואיש לא חורג ממנו. עם זאת, אם נסתכל על
חשיבות התהליך ועל התועלת שיכולה להיווצר לעולם ממחזור אינטנסיבי יותר של מתכות,
נבין בדיוק מה עלינו לעשות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה